En ny sorts mataffär

Trött på att försöka lösa det eviga middagsproblemet? Undrar varför du så sällan får några idéer i matbutiken? Lösningen kan finnas i Tyskland.  

I september för två år sedan öppnades i Berlinstadsdelen Schöneberg en matbutik som inte liknar någon annan. Den uppfattades till en början som så egendomlig att de första kunderna som gluttade in inte begrep vad de ställts inför. Var det ytterligare en delikatessbutik, en restaurang eller en matlagningsskola?
Inget av detta, eller allt på en gång, lyder det något kryptiska svaret. Kochhaus, som den nydanande affären heter, vänder helt enkelt uppochned på våra ingrodda föreställningar om konceptet livsmedelsbutik. 
I vår vanliga supermarket är valfriheten i det närmaste obegränsad. Att plocka ihop till kvällens måltid borde på sätt och vis vara en enkel match. Här finns ju flera tusen matvaror att välja bland.
Men som bekant genomförs denna vardagliga operation inte alltid så lättvindigt som vi skulle vilja. Middagsfrågan blir alltför ofta en återkommande källa till vardagsfrustration – med hel- och halvfabrikat som praktisk nödutgång.
Så vad gör då en butik som vill uppmuntra och inspirera sina kunder att gå hem och laga sin egen mat från grunden? Som har insett att det nog är både idéer och kunskaper som saknas när vi irrar runt bland livsmedelshallens gångar.
Som Kochhaus kanske!
Lokalen domineras av ett 20-tal mindre bord som var och en presenterar en rätt: sallader, soppor, vegetariskt, förrätter, fiskrätter, kötträtter och desserter. På borden och i små kyldiskar intill dem finns alla de ingredienser som ingår, inspirerande affischer som visar den färdiga rätten och en liten folder med ett illustrerat recept. 
Du väljer en eller flera rätter, får med dig exakt de ekologiska råvaror som behövs – några rester blir det inte med det här systemet – och den receptfolder som hör till. 
Idén påminner alltså om de matkassar som blivit så vanliga i Sverige och då levereras ända hem till dörren. Hos Kochhaus, som snabbt vuxit till fyra affärer i Berlin och Hamburg, är valfriheten dock betydligt större och rätterna ofta mer avancerade med nya smakkombinationer och udda ingredienser. Vad sägs om passionsfrukten maracuja i en tomat- och brödsallad eller torkade blomblad i en risotto?
Att handla i den lilla Kochhauskedjan ska nog i första hand som ett alternativ till att gå ut och äta eller att göra en lite festligare middag. Ingen rätt får dock kosta mer än 10 euro (83 kr) per portion eller ta mer än en timme att laga.
Bakom idén står Ramin Goo. En 29-årig avhoppad managementkonsult med tysk-kinesisk matbakgrund och en glödande passion för det okomplicerade men kreativa sicilianska kök som sätter vännerna och familjen i centrum.
Tänk om han har kommit på något riktigt stort!